vrijdag 12 februari 2010

Door weer en wind?


Ik heb het goed voor met de kippen. Daarom koop ik altijd eieren van kippen die buiten mogen lopen. Vrije uitloop of zoals de Fransen zeggen “élevé en plein air” (opgevoed in de openlucht; ik zie dan altijd welopgevoede kippen voor me die met twee woorden spreken, “Cot-Cot”, in dat geval, want ze praten achterstevoren daar.)


Zo hadden we laatst een doosje eieren met de merknaam Buitenei. Geestig nietwaar? Maar ik ben heel erg geschrokken, want ik lees op dat doosje dat die kippen door weer en wind moeten. Dat klinkt toch stukken minder romantisch dan “en plein air”.

Door weer en wind, staande op je pedalen tegen de snijdende noordwestenwind in worstelen om op tijd op school te zijn. Brrrr….

Aan duigen, mijn romantische beeld van kipjes die gemoedelijk op een bloemrijk grasveld lopen te lanterfanten in het zonnetje en zo af en toe eens een lekker wormpje snacken. De werkelijkheid is kei en keihard. Door weer en wind moeten ze!

De twijfel slaat toe. Doe ik er eigenlijk wel goed aan om die eieren te kopen? Zitten die kippen eigenlijk niet veel liever in een centraal verwarmd hok met goede verlichting?

Volgende keer toch maar Volière-eieren kopen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten