woensdag 13 januari 2010

Kopenhagen rules

De klimaatconferentie heeft resultaat gehad, want er is eindelijk is er weer eens een echte winter. Helaas, nog geen Elfstedentocht, maar sneeuw en stevige vorst regeren sinds de week voor kerst; nu al vier weken. De temperaturen liggen graden lager dan het langjarig gemiddelde. Je ziet het, je voelt het, Kopenhagen heeft succes gehad!

Maar dan ga ik doordenken. Al die kou, dat betekent veel harder stoken, langere files, meer gebruik van het openbaar vervoer. Dat is allemaal extra CO2-uitstoot. Dit koude winterweer is dus echt heel erg slecht voor het klimaat.

En dan ga ik weer verder denken. Want wat is klimaat? Klimaat is het gemiddelde weer van de voorafgaande dertig jaar in een bepaald gebied. Als je het zo bekijkt, is dit winterweer dus wel heel erg goed. Want deze lage temperaturen brengen het gemiddelde van de afgelopen dertig jaar mooi omlaag. Minder opwarming van de aarde dus.

Maar dan, weer aan de andere kant, als de aarde opwarmt, wordt het niet meer zo koud als nu. Dan hoeven we niet zo hard te stoken, zodat er minder CO2-uitstoot is. En dat is toch goed?

Ik weet het niet meer. Ik kruip maar eens onder wol. Moet ik de verwarming nu laag zetten of niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten