maandag 25 juni 2012

Midzomer

Ik ben weer terug uit Winterswijk. Weer een lang weekend gekookt voor een yogagroep. Een miniretreat van Corine van YogaYatra, , helemaal in het teken van Midzomer. We aten op 21 juni dan ook pastasalade van het Zomerfeest.

Ik heb weer met veel plezier gekookt. Ook deze groep heeft genoten van het komkommersorbetijs van Yvette van Boven. Na de stiltewandeling op zaterdag stonden de rabarbercakejes van Klary Koopmans klaar. Die gingen erin als, nou ja, als cakejes van Klary.

Om te weten hoever de groep is met het programma, zodat ik me daaraan aan kan passen, luister ik meestal. Zijn ze stil, dan zijn ze met de eindontspanning bezig, zingen ze, dan zijn ze klaar met de meditatie. Op een gegeven moment hoorde ik “Oem” zingen op een moment dat ik dat helemaal niet verwachtte. Dat bleek een bromvlieg te zijn. Later hoorde ik dat de bijen in het kattenkruid voor ‘mijn’ keuken het ook zongen. Oemmmmm ... En dan was er die lach… Lachmeditatie? Zo ontstond weer eens een haiku.

Lachmeditatie

of is het de groene specht?

Bijen zoemen “Ohm”

Ik moest toen ik de bijen hoorde, denken aan onze reis naar India, bijna twee jaar geleden. In Varanasi hadden we heerlijk gegeten in een klein familierestaurantje en genoten na met een blikje bier verstopt in oude krant (Varanasi is zo’n heilige stad dat er geen alcohol verkocht wordt, maar toch weer wel als het in een theepot zit of in een oude krant is gerold.)

De zoon des huizes die ons bediende, kwam er gezellig bij zitten. Hij studeerde Frans en hoopte gids te worden. We hadden het over van alles en ook over “Ohm”. Hoe je die klank voelt in je buik, hoe die doorklinkt en overal is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten