maandag 15 maart 2010

Zaandam

Zaandam, ik was er nooit geweest omdat het altijd te dichtbij was om er iets te zoeken te hebben. Ik koesterde mijn illusie van pittoreske Zaanse huisjes & ander stedenschoon. Toen ik er uiteindelijk toevallig eens belandde was het een enorme desillusie: de megaRABObank in koeienpoepkleur tegenover het station, de tot op de draad versleten koopgoot, het vervallen Csaar Peterhuisje. Nergens pittoreske Zaanse huisjes & ander stedenschoon, alleen maar instortende wederopbouw.

Vanavond zag ik op tv dat Zaandam wordt vernieuwd. Een nieuw hotel als cynische deconstructie van die Zaanse huisjes die er allang niet meer stonden, en dat is nog maar het begin.
Zal ik er weer eens heen gaan of zal ik mijn beeld van vervallen wederopbouw maar liever blijven koesteren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten